به نام خدا

یکی از دعاهای دلنشین توصیه شده برای خواندن هنگام غروب جمعه، دعای سمات می باشد. این دعای مشهور همچنین به نام دعای شُبوّر (دعای عطا و بخشش) شناخته می شود و علمای بسیاری بر خواندن آن اهتمام می ورزیدند.

در دایره المعارف شیعه، جلد ۷ و صفحه ۵۲۷ آمده است که “سمات جمع «سِمَه» به معنی علامت و نشانه است. گفته‌اند که چون نشانه‌های استجابت در این دعا بسیار است، به این نام نامیده شده است.”.

دعای سمات با مناجات خداوند آغاز شده و در آن به نعمت‌های خداوند اشاره می شود و همراهی حضرت موسی با بنی‌اسرائیل، عبور آن‌ها از دریا و هلاک شدن فرعون و لشکریان فرعون را یاد کرده است. در بندهای دیگر سخن گفتن خداوند با موسی بن عمران، ابراهیم، اسحاق، یعقوب و اینکه خداوند آن‌ها را یاری رسانده را ذکر کرده؛ رحمت خداوند را به حضرت آدم و ذریه او یادآوری می‌کند و سپس برکت خداوند بر امت‌های گذشته را خاطر نشان می‌کند و بر شمول برکت خداوند بر امت، ذریه و امت پیامبر گرامی اسلام(ص) تأکید می‌کند و از خداوند می‌خواهد که بر پیامبر(ص) و خاندان او صلوات فرستاده و برکت و رحمت خویش را بر آنها شامل کند، کما اینکه بر ابراهیم و آل ابراهیم درود، برکت و رحمت خود را شامل کرده است.

اطلاعات بیشتر و متن دعا (همراه با ترجمه فارسی)

ویدیوی زیر، دعای سمات با صدای دلنشین محسن فرهمند آزاد و به صورت تصویری می باشد که مناسب جهت حمل در موبایل و همچنین استفاده در مراسمات مذهبی می باشد:

استفاده از این محصول در جهت نشر ارزش های اسلامی آزاد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بالا